Як зробити мозкові штурми ефективними
У багатьох компаніях для вироблення ідей, рішень та ініціатив використовується метод мозкового штурму. Цей метод вже встиг багато разів змінитися, і на сьогоднішній день існує колосальна безліч його варіацій. Але суть його полягає в наступному: збирається група учасників і ведучий, який озвучує питання або проблему, після чого всі учасники пропонують свої варіанти вирішення. І в багатьох випадках мозковий штурм – це справді «вихід», особливо коли часу на підготовку мало або ну зовсім немає ідей
І все ж у цього методу колективного вироблення рішень є свої мінуси.
1) Час. Щоб видати рішення однієї і тієї ж задачі, різним людям знадобиться різну кількість часу, в той час як тривалість мозкового штурму (як будь-якого колективного заходу) для всіх однакова. Хтось просто не встигне згенерувати ідею, яка, можливо, була б вельми непоганий
2) Простір. Коли люди, зайняті всі разом одним питанням/проектом/завданням, знаходяться в одній точці і активно обговорюють, навколо них формується загальне інформаційне поле. Тобто нові свіжі ідеї зазвичай звучать тільки на початку, а далі дискусія будується в основному навколо вже сказаного. Учасники доповнюють один одного, в результаті отримуючи загальне рішення, не концентруючись на власних думках
3) Сором’язливість Як відомо, всі ми з вами різні: хтось більш активний і завжди прагне висловити свою думку або просунути свої ідеї. Хтось не любить говорити привселюдно і йому взагалі треба сто раз усе обміркувати, перш ніж винести пропозицію. Тому активність учасників на мозкових штурмах завжди різна: не всі діляться своїми ідеями, навіть якщо вони є
Однак варто визнати, що незважаючи на вищесказане, відмовитися від мозкових штурмів ніхто з нас не готовий Є кілька пунктів, які варто дотримати, щоб максимально підвищити ефективність цього методу спільної роботи.
1. Підготовка
Визначте учасників заздалегідь і заздалегідь попередьте їх про те, якій темі/проблемі буде присвячено мозковий штурм. Попросіть їх підготуватися до нього, задайте формат для підготовки (наприклад, таблиця із уже названими стовпцями і рядками і т. д. ) і розішліть його учасникам. Поставте їм дэдайн по підготовці – так ви зможете звести результати в один документ, щоб на самому мозковому штурмі працювати вже з ним
2. Порядок
Складіть великоблочний план мозкового штурму з розбивкою по часу на кожен блок. Якщо захід передбачається складна і складається з декількох тем, можна розподілити відповідальність за кожний етап (і теж встановити єдиний для всіх формат)
3. Правила
Заздалегідь визначте короткий і зрозумілий регламент проведення мозкового штурму і познайомте з ним учасників. Регламент повинен включати в себе основні правила поведінки: наприклад: «щоб висловитися, потрібно підняти руку», «не перебивати мовця» і т. д. Якщо ваш мозковий штурм передбачає прийняття будь-яких рішень, потрібно заздалегідь прописати порядок голосування
4. Організація
Подбайте про те, щоб для проведення мозкового штурму все було готове технічно. Ось невеликий чек-лист:
- комфортне приміщення
- папір
- ручки, олівці
- фліпчарт (або маркерна дошка, маркери
- ноутбуки та проектор, Інтернет (при необхідності)
- роздруковані матеріали по темі мозкового штурму на всіх учасників
- вода, кава-брейк (якщо МШ чекає довгий)
- диктофон (щоб не упустити важливі думки)
5. Протокол
Для того, щоб мозковий штурм «не пройшов безслідно» у свідомості учасників і щоб його результати не забулися і не загубилися, їх необхідно зафіксувати. Можна використовувати ту ж форму, що і для порядку: по кожному питанню вказувати рішення і відповідального за його реалізацію (зі строком)
Якісна підготовка дасть вам 80% якісного результату.