Успіх

Система DISC: як зрозуміти себе і бути ефективним на роботі

Сьогодні все частіше говорять про важливість м’яких навичок, але ніде немає гайдів про те, як визначити свої сильні сторони і, головне, почати їх розвивати. Однак є ефективний спосіб, яким користуються рекрутери при підборі кандидата, – модель DISC. Давайте розбиратися, що це таке і як ви можете її застосовувати.

Що таке DISC

Своєю появою ця модель зобов’язана психолога Вільяму Молтону Марстону, який також відомий нам як винахідник детектора брехні. В основі DISC лежить ідея Марстона про те, що є чотири основних типи вираження емоцій через поведінку, які залежать від того, як людина сприймає навколишній світ.

Ці чотири психологічних типу представлені у вигляді кола, розділеного на чверті, кожна з яких відповідає певній поведінковій характеристиці:

  • D – dominance, домінування
  • I – influence, вплив
  • S – stability, сталість
  • C – compliance, відповідність

Кольору і основні моделі поведінки

Поведінкова модель DISC виглядає наступним чином, де вертикальна вісь – це сприйняття навколишнього середовища, а горизонтальна – рівень активності людини.

Малюнок: Стародубцева Е. “Гід з пошуку роботи мрії”.

Тут чотири типи, які між собою відрізняє реакція на труднощі, ставлення до правил, а також ступінь впливу на оточуючих людей. Кожен з типів відповідає певному кольору: червоного, жовтого, зеленого і синього. Давайте розглянемо кожен більш докладно.

Червоний (D). Люди цього типу сприймають навколишнє середовище як ворожу, їм важливі виклики та досягнення цілей будь-якою ціною. Цей тип найчастіше зустрічається серед підприємців, менеджерів з продажу і творців стартапів. Переваги “червоних”: рішучість, чесність, відповідальність, прагнення домагатися поставлених цілей і самостійність. Однак у вічній гонитві за першим місцем вони можуть приймати поспішні рішення, бути агресивними і виставляти завищені вимогами до інших.

Жовтий (I). Навколишнє середовище для “жовтих” завжди сприятлива, вони ведуть себе активно і прагнуть бути в центрі уваги. Цього типу дуже важливо впливати на інших, розкривати свій творчий потенціал і показувати себе. Люди цього типу схильні вибирати такі професії як продюсер, PR-менеджер. Серед сильних сторін – впевненість у собі, гнучкість, комунікабельність і оригінальність. Іноді цей тип може проявитися як марнославна, неорганізований і неуважний.

Зелений (S). Для них, як і для жовтих, навколишнє середовище є сприятливим, але ведуть вони себе куди більш пасивно. “Зеленим” дуже важливо, щоб усе було стабільно та безпечно, залишалося на колишніх місцях. Вони надійні друзі і колеги, орієнтуються на людей, завжди готові налагодити контакт, вислухати, проявити чуйність. У той же час з-за свого прагнення до стабільності бувають дуже нестійкі в кризових ситуаціях і дуже чутливі.

Синій (C). Для цього типу дуже важливо, щоб навколишній їх світ був передбачуваний. В умовах змін і стресу “сині” схильні зволікати, занадто критично підходити до завдань. Це структурні, відповідальні, сумлінні і педантичні люди, іноді навіть надмірно. Краще працюють самі по собі, ніж в команді

Що їх мотивує?

Тепер, коли ми розібралися з квітами і характеристикою кожного з них, на основі DISC можна виділити вісім ролей в команді.

Організатор (червоний). Людина дії, безстрашно йде до своїх цілей. Іншим він здається самовпевненим, прямолінійним і вимогливим, що недалеко від правди: організатору складно перестати контролювати інших. Але це не заважає йому бути ефективним працівником.

Головна мотивуюча сила організатора – можливість висловлювати свою точку зору і стикатися з перешкодами. Таким людям не підходить одноманітна робота і виконання завдань “за вказівкою”, вони краще відчувають себе в ролі керівників.

Натхненник (червоно-жовтий). Захоплений, товариський, чарівний, йому відмінно підходять складні творчі завдання і робота в команді. Натхненник вміє мотивувати команду, доносити свою думку і аргументи до слухача, нехай іноді і дуже напористо. Йому важливо проявляти ініціативу, такої людини мотивує все нове, будь то незвична робоча завдання або знайомство з ким-небудь.

Промоутер (жовтий). Креативний і захоплений, любить бути в центрі уваги. Йому нескладно завоювати загальне розташування. Промоутер може залучити та зацікавити як ніхто інший, він дуже ефективний командний гравець. Тим не менш, інтерес до роботи може знизитися, якщо справа дійде до дуже копіткої роботи.

Промоутер, як і організатор з натхненником, дуже не любить, коли його контролюють. Такій людині потрібно постійно бути в русі, монотонна робота без контакту з людьми – точно не для нього.

Зв’язковий (жовто-зелений). Урівноважений і дипломатичний командний гравець. Зв’язковий – справжній коуч, він орієнтований на команду та загальні цілі, що може підтримати і допомогти. На відміну від промоутера, зв’язковий нечасто проявляє ініціативу, так і до нових людей йому потрібно звикнути.

В стабільному колективі, під керівництвом сильного лідера зв’язкові по-справжньому “розцвітають”. Їм дуже важливі чітка постановка завдань і організованість, а ось аврали і конфлікти можуть з легкістю вибити з колії.

Соратник (зелений). Стиль спілкування соратника схожий на стиль зв’язкового: він теж командний гравець, який чуйно ставиться до оточуючих людям. Він справжній професіонал, уважний до деталей і відмінно знається у своїй сфері, але йому набагато складніше адаптуватися до змін.

Такій людині важливо, щоб навколишнє середовище була безконфліктною, а в колективі панувала дружня атмосфера. Постійні зміни будуть тільки заважати соратнику проявляти свій потенціал.

Координатор (синьо-зелений). Акуратний, педантичний, справжній методист у вирішенні складних завдань. Така людина вміє слухати і працювати з інформацією. Поспіх і безладність – не для координатора, йому потрібен час на те, щоб все обдумати і ретельно вивчити. Незважаючи на те, що коодинатори менш контактні, ніж соратники, їм все одно важлива сприятлива атмосфера в колективі.

Аналітик (синій). Роль говорить сама за себе: точний, акуратний, покладається на факти і дані у вирішенні питань. Аналітик керується логікою, тому йому може бути складно прийняти чужу точку зору або свою помилку. Йому важливо, щоб на роботі були зрозумілі правила, яких він зможе дотримуватися. Аналітик краще працює наодинці з собою.

Виконавець (синьо-червоний). Цілеспрямованість і наполегливість виконавця можуть конкурувати з ті мі ж рисами організатора. Тим не менш, виконавець куди більш системний: він може ефективно планувати роботу, обробляти великі обсяги даних і придумувати складні рішення.

Така людина досить вимогливий до оточуючих і себе самого, тому критика може сприйматися їм болісно. Виконавець любить складні завдання і чіткі плани роботи.

Як застосувати цю модель до реального життя

Якщо ви хочете хоча б приблизно розібратися в тому, який ви працівник, то це можна зробити і самостійно, критично оцінивши свої навички і якщо співвіднести їх з кожною з перерахованих ролей. І ось лише кілька прикладів, коли це може виявитися корисним:

  1. Наприклад, до або після співбесіди на вакансію. Якщо ви зуміли визначити свій тип, то вже знаєте які завдання і темп роботи вам підходять найбільше.
  2. За допомогою типування можна визначити наскільки ви органічні в своїй посаді, справляєтеся зі своїми завданнями, залишаєтеся чи задоволені своїми результатами.
  3. Знаючи свій тип по системі DISC можна запобігти стрес, вигоряння, відчуття пригніченості на робочому місці, адже ви напевно розумієте що для вас є тригером.
  4. Знання системи DISC може допомогти при виборі вакансії для відгуку, адже нерідкі ситуації, коли компанія шукає собі “універсального солдата”, який повинен володіти всіма навичками кожного з типів на високому рівні.

Звичайно, знання цієї системи – не панацея, однак DISC може бути вкрай корисна. Знаючи типологію, ви з легкістю визначити свою роль, а також роль ваших колег, бізнес-партнерів і клієнтів, зможете знайти до неї індивідуальний підхід і вибудувати контакт.